МОНУ опублікувало проєкт постанови про категорії освітніх труднощів і рівні підтримки в інклюзивних класах (групах)
На сайті Міністерства освіти і науки України 16 грудня 2020 р. опубліковано проєкт Постанови КМУ «Про затвердження категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами та рівнів підтримки в освітньому процесі в інклюзивних класах (групах) закладів освіти».
Громадське обговорення триватиме до 30 грудня 2020 р. Переглянути проєкт можна за посиланням.
Оскільки документи проєкту розміщені на сайті МОН у вигляді rar-архіву, їх не зовсім зручно відкривати, особливо з мобільних пристроїв. Тому пропонуємо ці файли вже у разархівованому вигляді:
- Проєкт Постанови переглянути
- Додаток 1. Категорії (типологія) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами переглянути
- Додаток 2. Рівні підтримки в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти переглянути
- Додаток 3. Рівні підтримки в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти переглянути
- Додаток 4. Зміни, що вносяться до Положення про інклюзивно-ресурсний центр переглянути
Також коротко прокоментуємо, що пропонується згідно поданого проєкту.
Згідно Додатку 1 виділяються наступні категорії освітніх труднощів:
- інтелектуальні
- функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві)
- фізичні труднощі (обмеження функціонування органів та кінцівок дитячого організму)
- навчальні
- соціоадаптаційні (особистісні, середовищні)/ соціокультурні (зокрема взаємодія з представниками осередків окремих культур, отримання інформації засобами жестової мови тощо)
Для кожної категорії освітніх труднощів виділено 5 ступенів прояву:
- поодинокі незначні труднощі
- труднощі легкого ступеня прояву
- труднощі помірного ступеня прояву
- труднощі тяжкого ступеня прояву
- труднощі найтяжчого ступеня прояву
Цим ступеням відповідають рівні підтримки - від 1-го до 5-го.
У Додатках 2 та 3 розкриваються особливості рівнів підтримки. Характеристика цих рівнів складається з таких пунктів:
- критерії визначення
- умови для забезпечення підтримки
- фінансове забезпечення
- механізм отримання підтримки
- індивідуальна освітня траєкторія
- надання (проведення) додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (занять)
- організація освітнього процесу
- асистент вихователя/учителя
- асистент дитини/учня)
- методична підтримка інклюзивно-ресурсного центру протягом навчального року
- забезпечення допоміжними засобами навчання
- облаштування освітнього середовища
Для закладів загальної середньої освіти також додається
- оцінка результатів навчання (критерії та проведення оцінювання)
- продовження строків отримання освіти
Таким чином запропонований проєкт постанови дозволяє досить чітко диференціювати варіанти підтримки дітей в інклюзивних групах або класах з урахуванням ступеня їх освітніх труднощів.
Так, наприклад, перший рівень, призначений для дітей з незначними поодинокими труднощами, не передбачає здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в ІРЦ а також виділення додаткового фінансового забезпечення на її підтримку.
Інший приклад: асистент вихователя/учителя на 1 та 2 рівні не передбачений, на 3 рівні надається, якщо в групі/класі більше однієї дитини з особливими освітніми потребами, на 4 та 5 рівні надається без додаткових умов.
Сподіваємось, що педагогічна спільнота Херсонщини активно долучиться до вивчення та обговорення цього проєкту!
Коментарі
Напишіть свій коментар