МОНУ опублікувало проєкт постанови про категорії освітніх труднощів і рівні підтримки в інклюзивних класах (групах)

18.12.2020 11:21

На сайті Міністерства освіти і науки України 16 грудня 2020 р. опубліковано проєкт Постанови КМУ «Про затвердження категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами та рівнів підтримки в освітньому процесі в інклюзивних класах (групах) закладів освіти».

Громадське обговорення триватиме до 30 грудня 2020 р. Переглянути проєкт можна за посиланням.

Оскільки документи проєкту розміщені на сайті МОН у вигляді rar-архіву, їх не зовсім зручно відкривати, особливо з мобільних пристроїв. Тому пропонуємо ці файли вже у разархівованому вигляді:

  • Проєкт Постанови переглянути
  • Додаток 1. Категорії (типологія) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами переглянути
  • Додаток 2. Рівні підтримки в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти переглянути
  • Додаток 3. Рівні підтримки в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти переглянути
  • Додаток 4. Зміни, що вносяться до Положення про інклюзивно-ресурсний центр переглянути

Також коротко прокоментуємо, що пропонується згідно поданого проєкту.

Згідно Додатку 1 виділяються наступні категорії освітніх труднощів: 

  • інтелектуальні
  • функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві)
  • фізичні труднощі (обмеження функціонування органів та кінцівок дитячого організму)
  • навчальні
  • соціоадаптаційні (особистісні, середовищні)/ соціокультурні (зокрема взаємодія з представниками осередків окремих культур, отримання інформації засобами жестової мови тощо)

Для кожної категорії освітніх труднощів виділено 5 ступенів прояву:

  • поодинокі незначні труднощі
  • труднощі легкого ступеня прояву
  • труднощі помірного ступеня прояву
  • труднощі тяжкого ступеня прояву
  • труднощі найтяжчого ступеня прояву

Цим ступеням відповідають рівні підтримки - від 1-го до 5-го.

У Додатках 2 та 3 розкриваються особливості рівнів підтримки. Характеристика цих рівнів складається з таких пунктів:

  • критерії визначення
  • умови для забезпечення підтримки
  • фінансове забезпечення
  • механізм отримання підтримки
  • індивідуальна освітня траєкторія
  • надання (проведення) додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (занять)
  • організація освітнього процесу
  • асистент вихователя/учителя
  • асистент дитини/учня)
  • методична підтримка інклюзивно-ресурсного центру протягом навчального року
  • забезпечення допоміжними засобами навчання
  • облаштування освітнього середовища

Для закладів загальної середньої освіти також додається

  • оцінка результатів навчання (критерії та проведення оцінювання)
  • продовження строків отримання освіти

Таким чином запропонований проєкт постанови дозволяє досить чітко диференціювати варіанти підтримки дітей в інклюзивних групах або класах з урахуванням ступеня їх освітніх труднощів.

Так, наприклад, перший рівень, призначений для дітей з незначними поодинокими труднощами, не передбачає здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в ІРЦ а також виділення додаткового фінансового забезпечення на її  підтримку. 

Інший приклад: асистент вихователя/учителя на 1 та 2 рівні не передбачений, на 3 рівні надається, якщо в групі/класі більше однієї дитини з особливими освітніми потребами, на 4 та 5 рівні надається без додаткових умов.

Сподіваємось, що педагогічна спільнота Херсонщини активно долучиться до вивчення та обговорення цього проєкту!

Коментарі

Напишіть свій коментар