Методики навчання
Методи роботи з дітьми, що мають обмежені можливості, наближаються до методів, які застосовуються в дошкільній педагогіці. Але під час роботи з дітьми з обмеженими можливостями педагоги Центру враховують особливості розумового та фізичного розвитку вихованців. Вони використовують:
- Гру – як домінуючу форму навчання і корекції
- Системність навчання
- Розподіл навчального матеріалу на прості елементи
- Поступове ускладнення самостійних дій дітей
- Велику повторюваність матеріалу
Центр працює за авторськими програмами. Колективом Центру створені програми з розвитку мови та ознайомлення з оточуючим світом, з формування елементарних математичних уявлень, з образотворчої діяльності, з фізичного виховання, з навчання плаванню, з швейної справи, з трудового навчання, з кулінарії, з музичного виховання. З ними можна ознайомитись в розділі "Методична робота".
Також в роботі Центру використовуються методики та програми інших науковців:
- Методики М.Монтессорі – сприяють розвитку процесів сприйняття, допомагає формувати уявлення про предмети і явища оточуючого світу, сенсорні еталони.
- Методика О.П.Хохліної “Розумовий розвиток учнів молодших класів школи інтенсивної педагогічної корекції у процесі трудового навчання”. Навчальною метою цієї методики є дати знання, вміння, навички з праці, корекційною метою – виправлення вад психічної і фізичної сфер розвитку, розвиток дитину в цілому, розширення уявлень про навколишню дійсність.
- Елементи методик К.О.Семенової, призначених для дітей з ДЦП, зокрема метод динамічної пропріоцептивної корекції з використанням рефлекторно-навантажувального пристрою “Гравітон”.
- Методики фізичної реабілітації (автори Є.М.Мастюкова, Л.О.Бадалян, Л.Т.Журба, А.Є.Штеренгерц та ін.): пасивна гімнастика при парезах, розробка суглобів, розтяжка м’язів, корекція контрактур, пасивно-активна гімнастика, укладки, релаксація та інші методи.
- Методика розвитку дрібної моторики у дітей дошкільного віку Катаєвої А.А., Стребелева Є.А.
- Методики з арт-терапії (автори – С.М.Зінченко, Р.В.Богуш, О.В.Гоголівська, І.В.Михайлюк) – спрямовані на корекцію мотиваційної сфери дитини, створення умов для самовираження та самоствердження дитини з особливими потребами через засоби мистецтва.
- Методики піщаної терапії, казкотерапії Т.Д.Зінкевич-Євстигнєєвої, Т.М.Грабенко – сприяють поступовому засвоєнню дітьми суспільних норм поведінки, збагачують емоційний досвід дитини, забезпечують профілактику і корекцію психічних станів, розвиток вищих психічних функцій, формування навичок роботи з дрібними предметами, підготовку руки до письма.
- Програма роботи психолога з дітьми дошкільного віку з оптимізації спілкування Є.Кочиної.
- Психологічні і психотерапевтичні методики М.М.Чистякова, О.І.Захарова, Є.А.Аляб’єва та ін., загальним завданням яких є збереження психічного здоров’я, попередження емоційних розладів у дітей, використовуються на заняттях з елементами психогімнастики; вони вчать дітей виражати емоції, виражати свої почуття, розуміти почуття інших.
- Методики психом’язової релаксації (автори – В.М.Мінаєва, Н.Яковлева, Т.Д.Зінкевич-Євстигнєєва) – спрямовані на усвідомлення дитиною елементарних відчуттів, зняття напруги, занурення у стан спокою в ігрових ситуаціях, навчання прийомам саморозслаблення.
- Методичні рекомендації з організації ігрової діяльності дітей з особливими потребами (м. Миколаїв).
- Методика логопедичного масажу О.М.Новікової – спрямована на корекцію рухливості артикуляційного апарату, звуковимови при тяжких вадах мовлення (дизартрії, алалії). Масаж артикуляційних органів виконується із застосуванням масажних зондів.
- Методика “глобального читання” Б.Д.Корсунської, адаптована до індивідуальних психофізичних можливостей дітей з особливими потребами - застосовується для навчання читанню та письму глибоко розумово відсталих та аутичних дітей.
- Елементи методики Європейської школи “Єшко”, яка сприяє формуванню мовних навичок, здатності до розуміння і використання термінів.
- Узагальнений досвід системи виховання Нікітіних з формування тактильних і кінестетичних відчутів, уміння захвату дрібних предметів, удосконалення рухових навичок.
- Методики О.А.Захаренко, елементи методик Ю.І.Павленко, М.М.Палтишевої, А.Г.Шаталова – сприяють формуванню перших трудових навичок.
- Методика О.П.Родинової «Музичні шедеври» - використовується на заняттях з музично-естетичного виховання, допомагає максимально використати багатофункціональний потенціал музичного мистецтва (корекційно-компенсаторний, стимулюючий, лікувально-оздоровчий, навчально-розвиваючий).